Onze visie
"Zonder muziek zou het
leven een vergissing zijn."
Kan je ook niet zonder muziek? Wil je niets liever dan de hele dag zingen of je instrument bespelen? Ben je creatief bezig met muziek op computer of schrijf je zélf muziek? Dan is Kunsthumaniora Brussel dé school voor jou!
Je start met een opleiding waarin passie centraal staat, met gelijkgestemden die elkaar stimuleren en motiveren, en dit onder begeleiding van een gedreven leerkrachtenteam. Deze leerkrachten staan met beide voeten in het muziekleven, zowel uitvoerend als creërend, en zijn tevens gepassioneerde lesgevers. Zij zullen je helpen jouw talenten maximaal te ontplooien!
In onze pop- en jazzafdeling maken we geen officiële scheiding tussen popmuzikanten en jazzmuzikanten. Waarom? Omdat die er in het echt ook niet is. We benaderen àlle muziek met een open vizier. Sommige keuzes kan je beter uitstellen, wat niet wil zeggen dat je geen uitgesproken voorkeur kan hebben…
Kunsthumaniora Brussel biedt naast de algemene vakken een stevige muzikale en theoretische vorming. Je krijgt anderhalf uur individueel les hoofdinstrument én een half uur tweede instrument. Daarnaast speel je samen met je medestudenten in verschillende kleine groepen: de combo’s.
Tijdens de projectweken schrijf je zelf muziek en wordt er vaak cross-over gewerkt met andere kunstdisciplines.
De vele concerten en voorstellingen geven je de kans om uit te groeien tot een jonge, gedreven podiumkunstenaar!
Coördinator: Wietse Meys
Algemene
Vakken
Algemene vakken zijn een groot deel van het lespakket van Kunsthumaniora Brussel. Naast de artistieke vakken vormen zij de basis van je studierichting. Algemene vakken verbreden je perspectief en brengen je een grote dosis kennis en vaardigheden bij. Je ontplooit je tot een gedreven en kritisch individu die met zijn beide voeten in de wereld staat. De leerplannen en het hoge niveau van de algemene vakken bereiden je voor op studies in het hoger onderwijs, zowel artistieke als niet-artistieke.
Dankzij de taalvakken ontwikkel je je communicatieve vaardigheden en verbreed je je blik op de wereld. Taal leeft, zeker in Brussel. Literatuur en geschiedenis krijgen extra aandacht en leggen een solide basis richting hogere studies. Je gaat tijdens de lessen op zoek naar de maatschappelijke, culturele en filosofische rol van kunst en cultuur. Al onze lessen worden ingekleurd op een kunstzinnige manier.
De wetenschapsvakken leren je wetenschappelijk denken en onderzoeken. De lessen lichamelijke opvoeding hebben aandacht voor individuele competenties en samenwerkingsvaardigheden. Een gezonde geest in een gezond lichaam.
Hiernaast hebben we een groot aanbod aan vakoverschrijdende projectweken. Los van lestijden, vakken, afdelingen en leerjaren wordt er tussen verschillende leerlingen rond één thema gewerkt.
Ook worden er regelmatig extra-murosactiviteiten georganiseerd. Dit zijn lessen op verplaatsing. Denk aan debatten, tentoonstellingen, theatervoorstellingen, concerten, workshops en lezingen; ze maken volwaardig deel uit van het curriculum en verbreden je wereldbeeld. Leren gebeurt ook buiten de muren en uren van de school!
Het hoge niveau van de algemene vakken biedt alle kansen op succes voor hogere studies in onder meer lerarenopleidingen, talen, kunstgeschiedenis, geschiedenis, media en communicatie. Naast doorstromen naar het hoger kunstonderwijs kan je dus nog alle kanten op. Je draagt een heel stevige én artistieke bagage met je mee. De toekomst ligt open!
lessentabel
Lessentabel Algemene Vakken
Vak | 2de Graad | 5de jaar |
Levensbeschouwing | 2 | 2 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 2 | 3 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Wetenschappen | 3 | |
Natuurwetenschappen | - | 1/0 |
Aardrijkskunde | - | 1 |
Nederlands | 3 | 4 |
Wiskunde | 3 | 2 |
Maatschappelijke vorming | 3 | |
Duits | - | 2 |
Fysica | - | 1 |
Lessentabel Kunstvakken
Vak | 2de Graad | 3de Graad |
Kunstgeschiedenis | - | 1 |
Kunstbeschouwing | 2 | - |
Algemene Muziekleer** | 5 | 5 |
Instrument*** | 2 | 2 |
Koorzang | 1 | 2 |
Muziektheorie | 1 | 1 |
Samenspel | 3 | 4 |
Muziekesthetica | - | 1 |
* Voor dit vak maken de leerlingen een keuze tussen Anglicaanse godsdienst, Islamitische godsdienst, Israëlitische godsdienst, Katholieke godsdienst, Niet-confessionele Zedenleer, Orthodoxe godsdienst of Protestantse godsdienst.
** 5de jaar AML: 4u in de richting van je keuze, 1 uur in de andere richting - 6de jaar Klassiek AML: 5u + 1u analyse/arrangement - 6de jaar Jazz AML: 4u AML +1u leestechniek + 1u arrangement.
*** 1,5 hoofdinstrument + 0,5 neveninstrument
Toelatings
proeven
Om aan de richting Muziek op Kunsthumaniora Brussel te starten, dien je te slagen voor een toelatingsproef.
Meer Informatie over de toelatingsproeven
Algemene info Specifieke info pop/jazz
Schrijf je in
Ons
Team
Hier vind je het hele team van gemotiveerde leerkrachten die jou de knepen van het vak zullen leren!
jouw toekomst
Kunsthumaniora Brussel bereidt je voor op een bachelor- of masteropleiding aan de beste conservatoria in binnen- en buitenland. Bovendien kan je met je diploma kunstsecundair onderwijs iedere opleiding aan een hogeschool of universiteit aanvatten.
Door het “muziekbad” in onze school weet je na het zesde jaar absoluut zeker of je van muziek je beroep wil maken of dat je voorkeur tóch naar een andere richting uitgaat… sowieso een win-winsituatie!
Wij begeleiden jou naar een succesvolle toekomst!