De Kunsthumaniora Brussel wil jonge mensen vormen tot artiesten (in de brede zin van het woord), zonder daarbij een degelijke Algemene Vorming uit het oog te verliezen.
De overgang van het lager naar het middelbaar onderwijs is voor kinderen en hun ouders een grote stap.
Enerzijds wensen ouders een zo breed mogelijke opleiding met voldoende doorstromingsmogelijkheden.
Anderzijds willen kinderen een keuze maken die binnen hun interesses valt en hun voorliefde voor toneel, muziek of dans ook tijdens de schooluren uiten.
In onze school primeert een artistieke sfeer en gaan onze leerlingen voortdurend de confrontatie aan met zichzelf en met dé waarden van onze school: passie, respect, verantwoordelijkheid en (zelf)discipline.
Door een combinatie van een passieve kunstbeleving (via verscheidene extra muros-activiteiten) en een actieve kunstparticipatie (via de kunstvakken) ontwikkelt iedere leerling zijn eigen muzische persoonlijkheid.
Bovendien garanderen de algemene vakken nog alle toekomstmogelijkheden.
Kortom, de keuze voor onze Eerste Graad staat zowel borg voor de ontplooiing van elk uniek talent als voor een degelijke basisopleiding.
Jongeren met talent die bewust kiezen voor kunst en cultuur en die zich ten volle willen inzetten voor de artistieke én algemene vakken.
Jongeren die door hun inzet en via onze opleiding kunnen uitgroeien tot een muzische persoonlijkheid en die zich naast een degelijke basisopleiding laten begeesteren door de negen Griekse muzen van weleer.
Kinderen die fier zijn om met zijn of haar instrument (lichaam, taal, muziekinstrument, …) te creëren.
Onze leerlingvriendelijke en stimulerende aanpak.
Onze uitstekende artistieke en algemene basisvorming.
De waarborg voor de ontplooiing van elk uniek talent.
Coördinator:
Je kan inschrijven na een intake-gesprek
Om je in te schrijven voor het intake-gesprek, klik hier.
Vak | 1ste jaar | 2de jaar |
Vakken Algemene Vorming | ||
Levensbeschouwing* | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 2 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 4 | 3 |
Nederlands | 5 | 5 |
Geschiedenis | 1 | 2 |
Natuurwetenschappen | 1 | 2 |
Lichamelijke Opvoeding | 2 | 2 |
Wiskunde | 5 | 4 |
Muzikale Opvoeding | 1 | 0 |
Plastische Opvoeding | 1 | 1 |
Techniek | 2 | 2 |
Vakken Artistieke Vorming | ||
Kunstinitiatie | 3 | 4 |
Complementaire lestijden (keuze uit Muziek, Woord & Dans) | ||
Woord: Audio, Algemene Verbale Vorming, Drama en Voordracht | 4 | 4 |
Muziek: Instrument, Notenleer (AML), Koor en Samenspel | 5 | 6 |
Dans: Klassieke Dans, Hedendaagse Dans en Placement/Artistieke Training | 8 | 8 |
* Voor dit vak maken de leerlingen een keuze tussen Anglicaanse godsdienst, Islamitische godsdienst, Israëlitische godsdienst, Katholieke godsdienst, Niet-confessionele Zedenleer, Orthodoxe godsdienst of Protestantse godsdienst.
Met onze Eerste Graad willen we de leerlingen voorbereiden op doorstroming naar het Kunstsecundair Onderwijs.
Dit sluit echter vervolgstudies in niet-artistieke gebieden niet uit.
Als Kunsthumaniora van het GO! bieden we immers reeds jaren de richtingen Muziek, Woordkunst/Drama en Hedendaagse Dans KSO 2de en 3de graad aan.
De leerlingen Muziek krijgen bovendien de kans te kiezen voor klassieke muziek of jazz/lichte muziek.
Elk schooljaar organiseert de Kunsthumaniora Brussel tijdens de 2e volle week van september een werkweek Kunstvakken.
Hierbij worden al de leerlingen per afdeling ondergedompeld in hun specifiek interessegebied.
Een week lang zijn ze met kunst bezig en verdiepen ze zich verder in de door hen gekozen discipline onder begeleiding van hun eigen leerkrachten en van gastdocenten.
M.a.w. samen acteren, voordragen, dansen, musiceren, plezier beleven en elkaar beter leren kennen.
Elk schooljaar organiseert de Kunsthumaniora Brussel een driedaagse werkweek Algemene Vakken.
Deze vindt traditiegetrouw plaats van woensdag tot en met vrijdag voor de krokusvakantie.
Per graad wordt een apart programma en een apart thema uitgewerkt. Op basis van dit thema worden verschillende uitstappen, workshops, lezingen, ... georganiseerd.
Het zijn drie boeiende dagen waarin via kruisbestuiving gewerkt wordt aan verscheidene doelstellingen en vakoverschrijdende eindtermen.