Dansen is LEVEN.
Dansen is passie met een bewuste eigenheid.
Dansen is een zoektocht naar lichaamsmogelijkheden.
Dansen is "doorleefde" techniek: hoe meer techniek, hoe groter je creatieve mogelijkheden.
Dansen is je innerlijke bewogenheid doorgeven aan het publiek.
Dansen is bevrijdend.
(Auteur: Kristel Stevens)
Techniek en dansstijlen verrijken die de zoektocht naar je lichaam als instrument om gevoelens, emoties, gedachten en ervaringen vorm te geven en te communiceren op het podium.
Er wordt inzicht gegeven in de plaats en functie van de dans in het heden, het verleden en in de diverse culturen.
Dit gedachtegoed wordt ondersteund door een professioneel team waar kunst- en algemene vakken samen werken aan je ontplooiing en waarin "een gezonde geest in een gezond lichaam" centraal staat.
Coördinator: Kristin De Walsche
Er wordt nagegaan of volgende basisvaardigheden en attitudes voldoende aanwezig zijn
De resultaten van de test zijn bindend en worden vastgelegd in een Proces Verbaal.
Deze proef houdt in
In principe is het mogelijk in te stromen in beide jaren van de tweede graad, hoewel het eerste de voorkeur geniet.
Om je in te schrijven voor de toelatingsproeven klik hier.
Vak | 3de jaar | 4de jaar | 5de jaar | 6de jaar |
Levensbeschouwing* | 2 | 2 | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 | 1 | 1 |
Engels | 3 | 3 | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 | 3 | 3 |
Nederlands | 4 | 4 | 4 | 4 |
Geschiedenis | 2 | 2 | 1 | 1 |
Natuurwetenschappen | 2 | 2 | - | - |
Lichamelijke Opvoeding | 1 | 1 | 1 | 1 |
Wiskunde | 3 | 3 | 2 | 2 |
Kunstgeschiedenis | - | - | 1 | 1 |
Kunstinitiatie | 1 | 1 | - | - |
Muziekesthetica | - | - | 1 | 1 |
Algemene Muziekleer | 1 | 1 | - | - |
Klassiek Ballet | 6 | 6 | 6 | 6 |
Improvisatie en Expressie | 2 | 2 | 2 | 2 |
Hedendaagse Dans | 4 | 4 | 8 | 8 |
HD-Creatie | - | - | 1 | 1 |
Video-studie | - | - | 2 | 2 |
Placement | 1 | 1 | 1 | 1 |
Podium praktijk | 2 | 2 | - | - |
* Voor dit vak maken de leerlingen een keuze tussen Anglicaanse godsdienst, Islamitische godsdienst, Israëlitische godsdienst, Katholieke godsdienst, Niet-confessionele Zedenleer, Orthodoxe godsdienst of Protestantse godsdienst.
Hoger Instituut Dans te Lier (HID)
P.A.R.T.S. – Anne Teresa De Keersmaeker te Brussel
Wij denken hierbij aan:
Deze scholen bieden naast het uitvoerende kunstenaarschap ook richtingen als Dansdocent, Danstherapeut, Choreograaf, Dansnotatie, ...
Ook de artistieke wereld biedt voor leerlingen met een opleiding Hedendaagse Dans heel wat perspectieven:
Elk schooljaar organiseert de Kunsthumaniora Brussel tijdens de 2e volle week van september een werkweek Kunstvakken.
Hierbij worden al de leerlingen per afdeling ondergedompeld in hun specifiek interessegebied.
Een week lang zijn ze met kunst bezig en verdiepen ze zich verder in de door hen gekozen discipline onder begeleiding van hun eigen leerkrachten en van gastdocenten.
M.a.w. samen dansen, acteren, voordragen, musiceren, plezier beleven en elkaar beter leren kennen.
Elk schooljaar organiseert de Kunsthumaniora Brussel een driedaagse werkweek Algemene Vakken.
Deze vindt traditiegetrouw plaats van woensdag tot en met vrijdag voor de krokusvakantie.
Per graad wordt een apart programma en een apart thema uitgewerkt. Op basis van dit thema worden verschillende uitstappen, workshops, lezingen, ... georganiseerd.
Het zijn drie boeiende dagen waarin via kruisbestuiving gewerkt wordt aan verscheidene doelstellingen en vakoverschrijdende eindtermen.