All for Joomla All for Webmasters
  • Start
  • Visie

    In de opleiding Creatie en Mode leer je om op een creatieve manier ideeën en inspiratiebronnen om te zetten tot een draagbaar silhouet. Je leert, naast je eigen creativiteit en beeldtaal te ontwikkelen, ook in dialoog te gaan met andere kunstdisciplines, en je ontwerpen hierop af te stemmen. We vinden onze inspiratie in alle hoeken; kostuumgeschiedenis, dans, schilderkunst, … en zetten die om in een modisch geheel, dat eveneens economisch en ecologisch verantwoord is.

    De omzetting van een ontwerp in 2D naar een kledingstuk in 3D vraagt veel inzicht in de constructie van een kledingstuk. Ruimtelijk en wiskundig inzicht, kritische zelfreflectie en perfectionisme zijn eigenschappen die hiervoor onmisbaar zijn. 
    Een grondige patroonstudie, zowel manueel als digitaal, en de ruimte om in de praktijk te experimenteren, leren je de ontwerpen om te zetten in draagbare creaties.

    De ontwikkeling van concept / creatie tot afgewerkt kledingstuk doorloopt een aantal cruciale stappen, die in de verschillende vakken grondig worden aangeleerd.  Dit resulteert in een professioneel eindresultaat, waarbij je zowel creatieve als technische vaardigheden moet ontwikkelen, en steeds rekening moet houden met trends en innovaties in de modesector. 

    In de toekomst kan je doorstromen naar het hoger onderwijs, zowel op creatief ( Modeacademie) als op meer technisch vlak ( Bachelor modetechnologie). Je kan dadelijk aan de slag in de confectiesector. Een toekomst als stylist of in het mode-onderwijs is eveneens mogelijk.

  • Inhoud

    Vakken 

    Van een ontwerp tot uitgewerkt geheel komen, is een organisch proces. We streven er dan ook naar om de verschillende vakken niet apart aan te bieden, maar als een logisch proces dat de leerling doorloopt.

    • Creatie

      Tijdens deze lessen leer je omgaan met beelden. Aan je eigen inbreng wordt zeer veel belang gehecht. Door het procesmatig werken worden de aanschouwelijke problemen creatief verwerkt.
      Men zorgt ervoor dat je op een praktische manier kennis maakt met verschillend aspecten van ontwerpen, realiseren en presenteren en dit ondersteund met de nodige theoretische kennis. Denken en uitvoeren steunen elkaar en werken aanvullend.
    • Vormgeving. Hier  komen volgende facetten aan bod: 

      • het omzetten van ontwerpen in technische tekeningen 
      • het verkennen van soepele materialen zodat een commercieel, maar ook ecologisch en ergonomisch verantwoorde materiaalkeuze kan worden gemaakt;  
      • productanalyse (kunnen bepalen welke grondstoffen, afwerkingen en machines het best gebruikt worden); 
      • het omzetten van ontwerpen in een productierijp patroon of vorm, waarbij je ook gebruik maakt van een CAD-CAM systeem. 
      • De, in de component Creatie uitgewerkte projecten, zullen steeds aan de verschillende fasen van de vormgeving worden getoetst. 
    • Praktijk

      • In dit vak ontwerp je een proces om de realisatie van het ontwerp mogelijk te maken. Je test uit welke voorstellen het meest geschikt zijn voor de realisatie en presentatie: 
      • het opzoeken van verantwoorde en commercieel haalbare productiemethoden (prijs-kwaliteit); 
      • het vastleggen van methoden in documenten onder de vorm van tekst en tekening, manueel en met de computer.
    • Toegepaste informatica

      • Je leert de patroonstudie, die manueel wordt ingeoefend tijdens Vormgeving, digitaal toe te passen
      • Je leert programma’s zoals Indesign en Illustrator gebruiken om je ontwerpen op een professionele manier voor te stellen.
    • Kostuumgeschiedenis

      • Je maakt en studie van het kleedgedrag doorheen de geschiedenis
      • Je leert te herkennen hoe ontwerpers zich laten inspireren door de kostuumgeschiedenis, en dit ook zelf toe te passen. 
  • Toelatingsproeven

    Voor Creatie en Mode zijn er geen toelatingsproeven.
  • Lessentabel

    Lessentabel Algemene Vakken

    Vak 3de jaar 4de jaar 5de jaar 6de jaar
    Levensbeschouwing* 2 2 2 2
    Aardrijkskunde 1 1 1 1
    Engels 2 2 2 2
    Frans 3 3 3 3
    Nederlands 4 4 4 4
    Geschiedenis 1 1 1 1
    Natuurwetenschappen 2 2 2 2
    Lichamelijke Opvoeding 2 2 2 2
    Wiskunde 3 3 3 3
    Kunstinitiatie 1 1 1 1
             

    Lessentabel Creatie

    Vak 3de jaar 4de jaar 5de jaar 6de jaar
    Mode: Creatie 4 4 4 4
    Mode: Kostuum- en kunstgeschiedenis 1 1 1 1
    Mode: Praktijk 4 4 4 4
    Mode: Toegepaste informatica** 2 2 2 2
    Mode: Vormgeving 4 4 4 4

    * Voor dit vak maken de leerlingen een keuze tussen Anglicaanse godsdienst, Islamitische godsdienst, Israëlitische godsdienst, Katholieke godsdienst, Niet-confessionele Zedenleer, Orthodoxe godsdienst of Protestantse godsdienst.

    ** Dit vak houdt in o.a de softwarepakketten Gerber, Illustrator en Indesign

  • Toekomst

    Na deze opleiding kan je doorstromen

    • Naar een aanvullend Se-n-Se jaar
    • Naar het hoger onderwijs, zowel op creatief ( Modeacademie) als op meer technisch vlak ( Bachelor modetechnologie). 
    • Je kan dadelijk aan de slag in de confectiesector.
    • Een toekomst als stylist of in het mode-onderwijs is eveneens mogelijk. 
  • Werkweek

    Werkweek Kunstvakken

    Elk schooljaar organiseert de Kunsthumaniora Brussel tijdens de 2e volle week van september een werkweek Kunstvakken.

    Hierbij worden al de leerlingen per afdeling ondergedompeld in hun specifiek interessegebied.

    Een week lang zijn ze met kunst bezig en verdiepen ze zich verder in de door hen gekozen discipline onder begeleiding van hun eigen leerkrachten en van gastdocenten.

    M.a.w. samen dansen, acteren, voordragen, musiceren, plezier beleven en elkaar beter leren kennen.

    Werkweek Algemene Vakken

    Elk schooljaar organiseert de Kunsthumaniora Brussel  een driedaagse werkweek Algemene Vakken.

    Deze vindt traditiegetrouw plaats van woensdag tot en met vrijdag voor de krokusvakantie.

    Per graad wordt een apart programma en een apart thema uitgewerkt. Op basis van dit thema worden verschillende uitstappen, workshops, lezingen, ... georganiseerd.

    Het zijn drie boeiende dagen waarin via kruisbestuiving gewerkt wordt aan verscheidene doelstellingen en vakoverschrijdende eindtermen.

  • Docent & vak info

    Veerle Haesen

    Wat deed u vroeger?

    Na de opleiding Modemaken aan het Ursulinen Instituut Mechelen, heb ik een lerarenopleiding Mode gevolgd aan de Hogeschool Antwerpen. Ik ben dadelijk aan de slag gegaan als leerkracht mode, wat ik al meer dan 10 jaar met veel enthousiasme doe. Ik heb dit regelmatig gecombineerd met lesgeven bij Syntra, theaterprojecten en maatwerk voor particulieren.

    Wat doet u nu?

    Momenteel ben ik met veel inzet bezig om de Modeafdeling in de Kunsthumaniora uit te bouwen.

    Wat wilt u de leerlingen meegeven?

    Ik wil de leerlingen vooral enthousiasme en engagement meegeven voor het vak. Ik vind het belangrijk dat leerlingen de verantwoordelijkheid leren nemen voor hun eigen werk. Creativiteit en techniciteit gaan hand in hand in onze afdeling. Ik hoop dan ook dat de leerlingen met een open geest en brede kijk hun eigen stijl en esthetiek leren ontwikkelen en uitdiepen.

    Sophie De Nil

    Wat hebt u gedaan?

    Ik heb mijn masterdiploma Mode behaald aan de KASK Gent (School of Arts). Ik heb deelgenomen aan verschillende projecten o.a. aan Project Tapis plein vzw ‘Quartier Bricolé’ Brugge, het Modeparcours ‘Vitrine’ Gent, het Modeparcours ‘Stof-e-ring’ Gent, de Modeshow ‘Fashion Fever’ Brugge en vroeger nog aan de wedstrijd ‘De Kunstbende’ - Prijs Fotografie & Ontwerp Voor ik leraar werd heb ik een tijdje voor een zelfstandige onderneming gewerkt dat veiligheidskledij- en producten ontwerpt en verkoopt. Ik was er ontwerper van verpakkingen, logo’s, prints, sportkledij, accessoires,.. Ik tekende er de technische tekeningen en werkte samen met de fabrikanten voor het ontwikkelen van de prototypes. Ik werkte o.a. samen met Levenslijn, Scouts&Gidsen Vlaanderen, het Verkeersplatform, Halfords Engeland, … Ik teken enorm graag en volgde verschillende bijkomende opleidingen zowel aan de academie als in het toegepast volwassenenonderwijs (Animatiefilm, Modeltekenen, Illustratie, Grafiek, Adobe Indesign en Adobe Illustrator).

    Wat doet u nu?

    Sinds 2011 geef ik les in het GO!TA Jette. Eerst voornamelijk in de richting Publiciteit en Etalage. Daarna in de richting Creatie & Mode en Mode- en Trendstudie. Ik geef de vakken Creatie, Kunst -en kostuumgeschiedenis en Toegepaste informatica (Adobe Illustrator & Indesign) in het TSO en Atelier Kunst en Trendstudie & styling in het BSO. Ik ‘run’ ook samen met mijn collega een bedrijfje in bijberoep ‘Just Juliette’. Wij maken er zelf tote bags, toiletzakjes, kussenslopen en andere accessoires met grafische prints. Ik ontwerp en zeefdruk de stoffen. Mijn collega maakt de patronen en stikt alles netjes in elkaar. Ik ontwerp ook familiaal drukwerk zoals geboorte- en trouwkaartjes.

    Wat wilt u de leerlingen meegeven?

    Passie en enthousiasme voor het vak, out of the box leren denken, zichzelf in hun werk leren durven geven, hen leren kijken en tekenen, ideeën leren omzetten naar volwaardige en technisch mogelijke uitwerkingen en het gebruik van verschillende materialen bijbrengen. Openstaan voor de tijdsgeest van andere culturen en perioden op historisch, sociaal, religieus en economisch vlak Deelnemen aan verschillende projecten samen met leerlingen vind ik eveneens belangrijk.

  • In Beeld

    M-Fair | 3de plaats

Muziek

Muziek

Woord

Woord

Dans

Dans

Creatie en mode

Creatie en mode

Podiumtechnieken

Podiumtechnieken

7de jaar

7de jaar

Algemene vakken

Algemene vakken

Eerste Graad

Eerste Graad

Smartschool

Smartschool

Schrijf je in

Schrijf je in

Contact

Contact

Nieuws

Nieuws

Internaat

Internaat

Over

Over

Media

Media

Reserveren

Reserveren

Wall Of Fame

Wall Of Fame

Zomerstages

Zomerstages

Chrysantenstraat 26, 1020 Brussel | Tel: 02/502.05.04 | GSM: 0475 46 77 36 | info@kunsthumaniorabrussel.be
Internaat De Muze : 02/474.06.36 (na 17 uur) of 0472 78 30 05 | internaat.demuze@kunsthumaniorabrussel.be